• Warsztaty w Hiszpanii 31.03.-8.04.2014

• Warsztaty językowe w Hiszpanii – podsumowanie

Poniedziałek, 31 marca 2014 r. – wyruszamy w najdalszą z naszych  dotychczasowych podróży – do HISZPANII! Tak,  przed nami  9 dni  fantastycznej przygody.

We wtorek, 1 kwietnia – tak, tak, to nie Prima Aprilis! – przybywamy do Avignon , jednego z najbardziej fascynujących i historycznych miast południa Francji., często nazywanego miastem papieskim . Zwiedzanie rozpoczynamy  od słynnego mostu  Św.  Benezetta, nucąc słowa   piosenki autorstwa  Kamila Baczyńskiego  wykonywanej przez Ewę Demarczyk, na którym  ‘tańczą panowie, tańczą panie …’. Po obfotografowaniu się w tym słynnym  miejscu  i  opowiedzeniu legendy związanej z mostem ,ruszyliśmy dalej.  Zwiedziliśmy monumentalny Pałac Papieski, który pełnił w swojej historii kilka funkcji ( był m.in. mennicą, koszarami i miejscem ceremonii kościelnych  oraz cywilnych ), potem przeszliśmy do słynnej katedry i obeszliśmy stare mury obronne. Zmęczeni, ale i zauroczeni tym pięknym miastem Prowansji, udaliśmy się do hotelu na obiadokolację i  odpoczynek.

Środa , dzień trzeci rano –żegnamy gościnną Prowansję i ….  wyjeżdżamy  w kierunku Hiszpanii. Niecierpliwie wyglądamy przez okna autokaru, aby ją wreszcie zobaczyć   ! I oto już tam jesteśmy, już słynnym wybrzeżem Costa Brava zmierzamy do Figueres , rodzinnego  miasta światowej sławy surrealisty -  Salvadora Dali.   Naszym oczom ukazuje się charakterystyczna i  zabawna fasada  jego  Muzeum ozdobiona  jajkami  i bochenkami  katalońskiego chleba , symbolami  ‘wszelkiego początku i życia’. Pobyt w muzeum, historia życia i twórczości Salvadora Dali zainteresowały wszystkich; zafascynowani przechadzaliśmy się  wąskimi korytarzykami, wdychając niesamowitą atmosferę tego miejsca.

Po tej artystycznej uczcie udaliśmy się  do Girony, znanej z  jednej z najlepiej zachowanych  w Hiszpanii starówek  średniowiecznych. Zwiedziliśmy też  słynną  Katedrę Świętej Marii z unikatowej sławy gobelinem Tapis de la Creatio  ‘Stworzenie świata’ , podziwialiśmy piękne mosty, a zwłaszcza ten nazywany Mostem Piotra. Następnie udaliśmy się w dalszą  drogę, aby dotrzeć   do naszego hotelu  H – Top - Olympic’ w Calelli.  Czekały na nas wygodne pokoje z łazienkami i  balkonami, w dole połyskiwała błękitna woda w basenach , ale, niestety, było jeszcze za chłodno na kąpiele w nich! W przestronnej sali jadalnej jadaliśmy posiłki z tzw. bufetu szwedzkiego, czyli – dla każdego coś dobrego,  bo  wybór dań był naprawdę ogromny. Wieczorem, po obiadokolacji, odbywały się warsztaty językowe z panią Hanią – wszyscy stawiali się na nie bez ociągania ! Pracowaliśmy z zeszytami ćwiczeń opracowanymi przez panią Hanię, pogłębiając znajomość języka angielskiego. Potem był czas wolny, mogliśmy porozmawiać w pokojach, odpocząć, posłuchać muzyki czy brać udział w pokazach tańca hiszpańskiego - flamenco . Niektórzy uczniowie co wieczór tańczyli  w  hotelowej dyskotece, integrując się  z młodzieżą hiszpańską i francuską , mając możliwość  konwersacji w języku angielskim!

Czwartek to wyjazd do Montserrat . Była to zapierająca dech w piersiach wycieczka do miejsca kultu religijnego Katalończyków. Jazda autokarem po serpentynach  górskich była okazją do podziwiania pięknych widoków  mimo lekkiej mgły spowijającej wszystko, która rozpłynęła się jednak po naszym przybyciu na miejsce. I oto przed nami  bazylika położona wśród  skalnych formacji i okazały klasztor, który zwiedziliśmy . Na dziedzińcu wysłuchaliśmy bicia słynnego dzwonu a potem każdy miał możliwość krótkiego spotkania z legendarną postacią Czarnej Madonny.

Po tej duchowej uczcie udaliśmy się do Barcelony- najpierw piękny spacer po barcelońskim porcie , a potem długo oczekiwane przez młodzież Oceanarium ,  największe  w Europie , z przeszklonymi tunelami, w których tuż obok nas pływały rekiny, wiele najróżniejszych  ryb i stworzeń wodnych.

Piątek – dzień w całości poświęcony zwiedzaniu katalońskiej stolicy. Najpierw  słynny Park Guell, wpisany na Światową  Listę UNESCO, będący realizacją niesamowitych pomysłów  Antonio Gaudiego- z tarasem , na którym  widzieliśmy ową znaną 110 – metrową ławkę z  kolorowej terakoty, salamandrę ,fontanny i wiele innych. Potem miejsce, na które czekaliśmy wszyscy – Sagrada Familia, czyli Świątynia Św. Rodziny konsekrowana przez papieża Franciszka w 2010r. To niesamowita budowla, której budowę rozpoczęto w 1882 r. Jej budowa trwa nadal  i prawdopodobnie zakończy się w 2028r. My mogliśmy podziwiać 8 z przewidywanych wież,  trzy przepiękne fasady i zachwycające wnętrze bazyliki. Po raz kolejny doceniliśmy geniusz umysłu Antonio Gaudiego. Spacerkiem przeszliśmy przez tereny rekreacyjne, które pozostały po Olimpiadzie, która odbyła się w Barcelonie, aby na koniec dnia rozkoszować się pokazem gry światła i wody , czyli widowiska  „Tańczące fontanny’ !

Sobota –już przedostatni dzień w Hiszpanii, to wyjazd do malowniczego , urokliwego miasteczka Tossa de Mar, położonego wokół średniowiecznego zamku. Przepiękna pogoda towarzyszyła naszemu spacerowi na Costa Brava i odpoczynkowi nad morzem, którego lazur podziwialiśmy .

Niedziela to wykwaterowanie z hotelu , krótki czas na zakup pamiątek, zjedzenie pysznych lodów  i ostatni spacer brzegiem morza, bo przed nami długa podróż do domu. Wieczorem dojeżdżamy do Księstwa Monaco i oto naszym  oczom ukazuje się bajkowy obraz tego miniaturowego państewka skąpanego w morzu świateł !  Wieczorny spacer po Monte Carlo, fotografie robione przed wejściem do słynnego kasyna i przejście obok siedziby władcy zapadną nam w pamięć na zawsze.

I potem znowu w drogę, przytulamy głowę do poduszki i …budzimy się w poniedziałek  w Salzburgu ! To piękne miasto, nazywane Florencją  Północy czy niemieckim Rzymem, jest miejscem urodzenia słynnego muzyka Amadeusza Wolfganga  Mozarta, na  którego ślady bytności natykamy się co krok. Po zwiedzeniu  dostojnego zamku nadszedł czas na  pyszny obiad – zjedliśmy go na świeżym powietrzu, a zakończyliśmy doskonałym tutaj deserem – lodami. Po zakupie pamiątek związanych z Salzburgiem i Mozartem wsiedliśmy do naszego autokaru, aby ruszyć do Poznania. W drodze nie nudziliśmy się – było podsumowanie warsztatów językowych – komisja wybrała najstaranniej prowadzone zeszyty ćwiczeń, wręczyła nagrody ( słowniki polsko- angielskie i angielsko – polskie, repetytoria gramatyczne itp.).  Odbył się też konkurs  wiedzy o Hiszpanii – w dwóch kategoriach – dla młodzieży i dla ..tej starszej młodzieży, ale nagrody były dla wszystkich! Trochę zmęczeni, lecz  w doskonałych humorach dotarliśmy do Poznania, pełni wrażeń i wiedzy nie tylko o Hiszpanii.

Dziewięć dni minęło bardzo szybko, a teraz zastanawiamy się dokąd pojedziemy w przyszłym roku szkolnym. Jest kilka propozycji, ale o tym  na  razie   sza….

• Zespół Szkół nr 111 w Poznaniu
      • Dyrektor Renata Kaczmarek 509361862 Sekretariat Zespołu Szkół ul. Św. Jerzego 6/10 tel. 516188984
      • ul. 28 Czerwca 1956r. nr 135/147 61-545 Poznań Księgowość i płace: tel. 61 8310255 Poland