• Warsztaty w Grecji 10-18.04.2015

• Trzy stolice  Belgrad- Ateny- Budapeszt  -  podróż marzeń do Grecji
          Podsumowanie IX  Warsztatów Językowych
          W dniach 10 -18 kwietnia 2015r. grupa 17  uczniów i 11 nauczycieli naszej szkoły wyjechała  na IX już Warsztaty Językowe , tym razem do Grecji – kraju narodzin demokracji, filozofii, polityki ,sportu i antycznego dramatu. Hellada , jak ją nazywali starożytni , to kraj kontrastów, wspaniałej przyrody, niezwykłych krajobrazów oraz ciekawej kultury i obyczajów. W programie – zwiedzanie najważniejszych zabytków i charakterystycznych miejsc – Aten , Delf,  Termopilów, mistycznego zespołu klasztorów zawieszonych na skałach – Meteora, ale nie tylko….
          Naszą najdalszą z dotychczasowych wypraw  ( ponad 5,200  km!  ) rozpoczęliśmy w piątkowe popołudnie 10 kwietnia wyruszając do stolicy Serbii – Belgradu. Miasto okazało się prawdziwą ‘perełką’ Bałkanów z Dunajem i Sawą w tle. Zwiedziliśmy Stare  Miasto  ze śladami architektury tureckiej, fortecę Kalemegdan – spuściznę państwa ottomańskiego, cerkiew Św Petki z cudownym źródełkiem oraz sławną bazylikę Sveti Sawa.   Wieczorem, po pysznej  kolacji, w sali hotelowej, odbyły się pierwsze warsztaty językowe , a rankiem następnego dnia ruszyliśmy do Grecji. Najpierw udaliśmy się do słynnego miejsca bitwy między Spartanami i Persami w 480 r. p.n.e pod Termopilami. Zadaniem uczniów było odczytać i zapisać słowa wyryte na pomniku króla Leonidasa. Potem pojechaliśmy do  Delf z nadzieją, że usłyszymy same dobre przepowiednie….   Delfy od 1987r. , jako najbardziej znane stanowisko archeologiczne w Grecji, znajdują się na liście UNESCO. Zwiedziliśmy Święty Krąg Apollina z najważniejszą wyrocznią starożytności, gdzie Pytia przepowiadała przyszłość, wpływając na losy ówczesnego świata, skarbce miast-państw greckich, świetnie zachowany stadion, gdzie odbywały się Igrzyska Pytyjskie i Omfalos –‘ pępek świata’, który ponoć do dziś przynosi szczęście. Idąc Świętą Drogą przenieśliśmy się w odległe czasy, aby potem zjechać autokarem do miasteczka Delfy uraczyć się pysznymi lodami , wypić aromatyczną, grecką kawę i kupić upominki. Wieczorem, już będąc w hotelu, mieliśmy warsztaty  ….. na plaży, gdzie cicho szumiały nam fale morskie.
          Kolejny dzień to kolejne fascynujące miejsce –ATENY! Najpierw Muzeum Akropolu z najcenniejszymi eksponatami sztuki starożytnej , po którym oprowadziła nas fantastyczna przewodniczka Olimpia  (nomen-omen!) . Następnie, przechodząc obok Teatru Dionizosa, udaliśmy się na zwiedzanie Akropolu. Akropol- zwieńczony Partenonem o doskonałych proporcjach i Erechtejonem podtrzymywanym przez  zawsze piękne Kariatydy, świątynię  poświęconą Posejdonowi i Atenie, świątynię Ateny – Nike oraz Propyleje – budowlę wejściową. Zapatrzeni w historyczną przeszłość  tych miejsc, zadumani  wielkością  dzieł człowieka  - przez Agorę – rynek starożytnych Aten-  udaliśmy  się do dzielnicy Plaka, malowniczo położonej u stóp Akropolu , słynącej z krętych uliczek, klimatycznych tawern , restauracyjek i sklepików. Dzień zakończyliśmy warsztatami językowymi oraz nauką  tańca-  zorby. Nasz grecki nauczyciel , Kostas, usilnie starał się, abyśmy wszyscy opanowali tajniki kroków tego greckiego przeboju.
          Kolejny poranek nastał dla nas bardzo wcześnie, bo o 4 rano! Po wykwaterowaniu z hotelu udaliśmy się w drogę do Litochoro, najlepszej bazy wypadowej na Meteory, jednej z największej atrakcji turystycznych Grecji kontynentalnej. Jest to kompleks klasztorów prawosławnych umieszczonych na ‘skałach zawieszonych między niebem a ziemią’. Ten tajemniczy i malowniczy zespól skalny będący pomnikiem światowego dziedzictwa  UNESCO, to niezwykła wędrówka w czasy średniowiecznego prawosławia ortodoksyjnego. Po emocjonującej wspinaczce autokarem w góry przestąpiliśmy progi 2 meteorów – Wielkiego   Meteora i  Św. Stefana, poznawaliśmy ich tajemnice i życie  mnichów ówcześnie  w nich mieszkających. Po tej zapierającej dech w piersiach  wycieczce pojechaliśmy do Kalambaki, miejscowości leżącej u stóp Meteorów. Tam, w pracowni ikon, poznawaliśmy tajniki ich wyrobu i mieliśmy możliwość  zakupu.  Potem przejazd do hotelu na nocleg  na Riwierze Olimpijskiej, by na drugi dzień raniutko wyruszyć  do Budapesztu, naszego przystanku w drodze powrotnej.
          Budapeszt oczarował nas bogactwem zabytków- Wzgórzem  Zamkowym i Gellerta, Bazyliką Św Stefana , Basztami Rybaków i wieloma innymi.  Z pięknego Mostu Łańcuchowego, którym spacerowaliśmy,  patrzyliśmy   jak Parlament  przegląda się w wodach Dunaju a spacer słynną ulicą Vaci utwierdził nas, że Budapeszt jest  jedną z największych metropolii Europy. Po sutym i smacznym posiłku w atrakcyjnym gast-hausie ruszyliśmy do Polski, a Budapeszt żegnał nas rzęsistymi łzami…..
          W drodze powrotnej , w autokarze,  odbyły się ostatnie warsztaty językowe, nastąpiło ich podsumowanie i przyznanie nagród za najciekawiej i najstaranniej wypełnione ćwiczenia , poza tym młodzież uczestniczyła w konkursie  wiedzy o miejscach, które odwiedziliśmy.
          W sobotnie przedpołudnie, 18 kwietnia, powitaliśmy Poznań, a wszyscy już pytają  dokąd udamy się w przyszłym roku. Ale o tym na razie sza….

Hanna Gumna-Warchołek
          Organizator Warsztatów Językowych
          Nauczyciel  języka angielskiego

• Zespół Szkół nr 111 w Poznaniu
      • Dyrektor Renata Kaczmarek 509361862 Sekretariat Zespołu Szkół ul. Św. Jerzego 6/10 tel. 516188984
      • ul. 28 Czerwca 1956r. nr 135/147 61-545 Poznań Księgowość i płace: tel. 61 8310255 Poland