• XIII Warsztaty Językowe, Londyn 2019r . w dniach 25-30 marca.

•    I oto nadszedł długo wyczekiwany dzień, dzień wyjazdu do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej . Naszą podróż komfortowym autokarem rozpoczęliśmy w dobrych humorach i z uśmiechem machaliśmy żegnającym nas rodzinom. Warsztaty rozpoczęliśmy już w drodze, bo pani Hania rozdała  wszystkim uczniom zeszyty ćwiczeń i cóż … trzeba było pracować. Ale było miło, bo oglądaliśmy filmy o Anglii i Londynie, przybliżając sobie ten  wyczekiwany cel  podróży –Londyn. Tyle, że przedtem trzeba było przejechać jeszcze Niemcy, Holandię, Belgię i kawałek Francji żeby w Calais przejść odprawę paszportową. Wjechaliśmy na olbrzymi prom pasażerski, co dla niektórych z nas było wielką atrakcją, bo nigdy nie płynęli takim środkiem lokomocji. Po przeszło godzinie naszym oczom ukazał się sławny widok – białe klify w Dover, rozświetlone promieniami słońca. Wtedy wiedzieliśmy już co czuli podróżnicy w dawnych czasach kiedy po wielomiesięcznej żegludze ujrzeli ląd i te klify…

Autostradą M25 ruszyliśmy do Londynu. Tego dnia czuliśmy się jak  prawdziwi Londyńczycy, bo po  mieście przemieszczaliśmy się słynnym , pierwszym na świecie, londyńskim metrem, o którym opowiadała nam pani Hania. Tego dnia byliśmy na znanym nam z telewizji placu, Parliament Square, skąd często przekazywane są  ważne  dla tego kraju i miasta, wiadomości. Poznaliśmy  historie znajdujących się tam budynków- Parlamentu, Opactwa Westminsterskiego czy kościoła Św. Małgorzaty , okraszone ciekawymi historyjkami . Potem spacerkiem szliśmy  wzdłuż historycznej ulicy Whitehall  , zgłębiając wiedzę na temat znajdujących się tam miejsc -  takich  jak War Museum, Banqueting House, 10 Downing Street, siedzibę premiera brytyjskiego, czy Horse  Quards Parade , największy plac defilad w Londynie. Nasz zachwyt wzbudził przepiękny  , jeden z 1700 w Londynie, St James’s Park, pełen kwiatów i ptaków , a nawet wiewiórek, które wcale się nas nie bały!  Ale wszyscy czekaliśmy na wizytę ‘ u Eli’, czyli Pałac Buckingham. Dowiedzieliśmy się wielu interesujących historii o tym pałacu i rodzinie królewskiej , zrobiliśmy zdjęcia i pokłoniliśmy się szacownej królowej Wiktorii, która spoglądała na nas z wysokości swojego pomnika ,  następnie przepiękną aleją The Mall udaliśmy się na równie sławny Trafalgar Square. No cóż,  miło  być przy kolumnie, która tak spodobała się Niemcom, że chcieli przetransportować ją do Berlina i dzięki temu… ocalała w czasie wojennych bombardowań. No i  jeszcze  świątynia sztuki- National Gallery, w której można byłoby spędzić dużo, dużo czasu! Na koniec pierwszego dnia w Londynie spacerkiem nad Tamizą, po Golden Jubilee Bridge, dotarliśmy do … London Eye! Z wysokości 135m  spoglądaliśmy na Londyn – na te miejsca, które już  obejrzeliśmy i  na te,  które dopiero były przed nami.

Londyn , dzień trzeci  to Madame Tussaud’s , czyli Muzeum Figur Woskowych !  Wszyscy na to czekaliśmy. Mnóstwo zdjęć z celebrytami, aktorami i piosenkarzami, sportowcami i nawet królową Elżbietą II  ! Na koniec fantastyczna podróż londyńską taksówką przez historię Londynu , od średniowiecza po dzień dzisiejszy i film w 3D. Niektórym myliły się figury woskowe z ludzkimi, więc śmiechu było co niemiara. Potem niespodzianka – wizyta w Camden Town, co dla kilkorga uczniów było prawdziwą ucztą dla oka i ucha. Bardzo ciekawe miejsce, z kulturą alternatywną. A potem- szaleństwo zakupów na najsłynniejszej zakupowej ulicy świata – Oxford Street ! No i jeszcze Piccadilly Circus, Leister Square , spacer po słynnym ( co w Londynie nie jest słynne?!) China Town i …. świat MM’S !

Londyn, dzień czwarty - wizyta w królewskim Greenwich. Najpierw obserwatorium, potem wspólne zdjęcie z najpiękniejszą panoramą Londynu i szaleństwa w Muzeum Morskim, gdzie  ‘pływaliśmy’ po morzach i oceanach, oglądaliśmy mundury wojskowe  i  mieliśmy  wiele jeszcze innych atrakcji.

Obejrzeliśmy też słynny kliper herbaciany Cutty Sark , pospacerowaliśmy po malowniczym miasteczku Greenwich i był  nawet czas na …kawę, by potem pomknąć do sławnego ( a jakże !)  Muzeum Historii Naturalnej. Zgodnie stwierdziliśmy, że tam można by spędzić co najmniej tydzień ! Później,  po wspaniałym obiedzie w prawdziwym angielskim pubie , gdzie część uczestników przebrała się stosownie na wizytę w teatrze, pojechaliśmy  do Novello Theatre na musical Mamma Mia. Niby wszyscy już znali film i fabułę, ale bawiliśmy się setnie. Tu  można było zobaczyć kunszt i perfekcję musicalu na West Endzie . Doświadczenie niesamowite i niezapomniane, tym bardziej, że po nowojorskim Broadwayu właśnie West End to wielkiej sławy miejsce spektakli i musicali na najwyższym, światowym poziomie.

Londyn , dzień piąty – rozpoczęliśmy wizytą w Muzeum Brytyjskim, jednym z największych na świecie muzeów historii starożytnej z ponad 7 milionami eksponatów , ‘kopalni’ bogactw z całego świata, ze słynnym Rosetta Stone, mumiami egipskimi, szkicami Leonardo da Vinci oraz wieloma, wieloma innymi eksponatami  o światowej sławie i znaczeniu. Czas przeznaczony na zwiedzanie tego muzeum jest zawsze za krótki, niestety!

Metrem udaliśmy się do City, najstarszej części Londynu, obejrzeliśmy Tower of London i Tower Bridge, spacerowaliśmy brzegiem Tamizy chłonąc wyjątkową atmosferę tego miasta. ’Zahaczyliśmy’ o teatr szekspirowski ‘ The Globe’, odwiedziliśmy  Tate Modern , galerię sztuki współczesnej, przespacerowaliśmy się Millennium Bridge, aby podziwiać Katedrę Św Pawła w całej krasie i ostatni nasz dzień w Londynie zakończyliśmy ucztą w iście angielskim stylu , Fish and chips,  w restauracji z widokiem na groźną Tower of London.

I już….żegnaj Londynie !  Nadszedł czas wyjazdu. Udaliśmy się do Dover i potem w drogę – do Polski.

Powitał nas Poznań i nasi bliscy i już wtedy wielu z Was pytało dokąd udamy się w następną podróż, ale o tym na razie sza…….

Organizator warsztatów językowych

Mgr Hanna Gumna-Warchołek

• Zespół Szkół nr 111 w Poznaniu
      • Dyrektor Renata Kaczmarek 509361862 Sekretariat Zespołu Szkół ul. Św. Jerzego 6/10 tel. 516188984
      • ul. 28 Czerwca 1956r. nr 135/147 61-545 Poznań Księgowość i płace: tel. 61 8310255 Poland